May 14, 2006

Moncrabeau







Moncrabeau was a place I have wanted to see ever since I applied for my French citizenship. In the process, I had to ask for my grandparents'birth certificates. When I got my mother's father's, I found out he was born in a railroad barrier guard house, near the little town of Moncrabeau where he was registered. I knew from the certificate the site was called Blanquine. We went to Moncrabeau, hoping the city hall would know something of it. The city hall was closed, as well as the Tourist Information centre, as it is still not the full tourist season there. We went to the post office, and there, the clerk was the most helpful with his mail carrier map. We found the site together on it, and he directed us to it, about 7 km from town. We found the railroad crossing, but the house was only a pile of rocks. Closing my eyes, I could imagine 1907, when he was born, the house, the train going by... and my great grand father walking or taking the horse and wagon to present the newborn baby at the city hall. (Bottom photo: the tall tale's seat. Moncrabeau is France's capital of the tall tale. They hold a festival there every summer and the contestants take turn in that seat)

Moncrabeau est un endroit que je voulais visiter depuis qu'en faisant application pour ma citoyennete francaise, il y a quelques années, j'ai du demander les certificats de naissance de mes grands parents. Quand j'ai recu celui du père de ma mère, j'ai su qu'il était né dans une maison de garde-barrière à la Blanquine, près de Moncrabeau ou il a été enregistré. Nous sommes allés a Moncrabeau, espérant trouver quelque informations sur la Blanquine à la mairie. Elle était fermée, ainsi que le bureau touristique, car la saison n'est pas tout à fait commencée. Nous sommes allés au bureau de poste, et là le commis a été des plus gentils et utiles avec ses cartes de routes de facteurs. Nous y avons trouvé Blanquine, et il a pu nous indiquer comment y aller. Nous y avons trouvé le croisement, mais il ne restait plus de la maison qu'une pile de pierres. En fermant les yeux, j'essayais d'imaginer 1907, lorsqu'il est né, la maison, les trains qui passaient... et mon arrière grand-père marchant ou prenant la charrette pour présenter son nouveau né à la mairie 7 km plus loin.

(photo du bas: fauteuil du menteur. Moncrabeau est la capitale francaise des menteurs et tous les ans, au festival des menteurs, les contestants s'y assoient pour conter leurs histoires)

No comments: